|








|
|

Zaczynamy układać kostkę 4x4x4 (Rubik's Revenge), od ułożenia środków, czyli wszystkich jej centralnych klocków. Poniższy rysunek pokazuje jak wygląda kostka przed, i po ułożeniu wszystkich środkowych klocków.

Zanim zaprezentuję algorytmy - mała uwaga. Na tym etapie możemy kręcić każdą z pojedynczych ścian kostki bez naruszenia układu, jaki już mamy gotowy na kostce. Poniższy rysunek po lewej obrazuje przykładowe ruchy pojedynczą ścianą. Na poniższym rysunku po prawej widzimy, że żółty klocek na górnej ścianie możemy położyć w jednym z 4 miejsc centralnych poprzez kręcenie górną ścianą, i nie ma to wpływu na całą resztę kostki.

Poniżej zaprezentuję pięcioruchową sytuację powodującą złączenie żółtych klocków, które są na różnych ścianach. Klocek żółty na górnej ścianie ma tam pozostać, natomiast klocek żółty na przedniej ścianie ma się docelowo znaleźć obok tego górnego:
 |
1.
Najpierw przekręcamy ściankę z klockiem, który ma powędrować do góry,
aby był w jednej linii z klockiem na górnej, docelowej ściance. |
|
|
 |
2.
Teraz obracając dwie lewe ściany w górę umieszczamy nasz klocek w miejscu,
gdzie dotychczas był już żółty klocek. |
|
|
 |
3.
Następnie kręcimy górną ścianą raz w prawo, aby nowowstawiony żółty klocek
przesunął się w prawo. |
|
|
 |
4.
Dwoma lewymi ścianami kręcimy w dół, aby wykonać powrót klocka,
który był tam na początku. |
|
|
 |
5.
Klocek, który początkowo był na górnej ścianie powrócił na swoje miejsce,
a nowowstawiony klocek, dzięki temu, że przesunęliśmy go w prawo, pozostał
na swoim miejscu i klocki są złączone. |
Cała powyższa, pięcioruchowa operacja nie spowodowała naruszenia żadnej z ułożonych już wcześniej środków.
Poniżej przedstawiam przypadek, kiedy chcemy połączyć dwa podwójne klocki umieszczając je na docelowej ścianie.

Poniżej kolejny przypadek. Tym razem chcemy dołączyć czwarty żółty klocek do pozostałych trzech. Widzimy tutaj na górnej ścianie ułożone "L" z żółtych klocków. Żółty klocek na przedniej ścianie powinien znaleźć się na rogu litery L. Literę L na przedniej ścianie zaznaczyłem jaśniejszym szarym.

Kiedy mamy dołączyć klocek, który znajduje się na przeciwległej ścianie, postępujemy podobnie, z tym że ruch dołączenia klocka musi być podwójny. Poniżej przedstawiam przykład takiego połączenia:

Podsumowując - etap ten nie jest trudny. Już po kilku ułożonych środkach można robić to instynktownie, nie posługując się żadnymi algorytmami, tylko łącząc odpowiednie klocki ze sobą na odpowiednich ścianach.
Przechodzimy do etapu 2 - krawędzie.
|
|