|








|
|

Etap 3 - OLL (orient last layer) |
Trzeci etap polega na ułożeniu całej żółtej ścianki na ostatniej warstwie.

Kombinacji, w jakie ułożyć się mogą żółte klocki na ostatniej warstwie jest 57 i tyleż samo algorytmów. Jak już wspomniałem wcześniej, prezentuję tutaj metodę uproszczoną więc nasz trzeci etap podzielony jest na dwa podetapy.
Pierwszym podetapem jest ułożenie na ostatniej ściance żółtego krzyża. Pozwoli nam to ograniczyć ilość kombinacji do 7 !!!!
Jak ułożyć żółty krzyż wiemy już doskonale z metody LBL:


Powyższe algorytmy stosujemy trzymając kostkę żółtą ścianką do góry.
Po wykonaniu żółtego krzyża rozpoznajemy jedną z 7 sytuacji, jaka została nam na żółtej ściance i wykonujemy odpowiedni algorytm aby ułożyć całą żółtą ścianę (dla ułatwienia możemy nazwać sobie odpowiednie kombinacje):
UWAGA! Wszystkie poniższe algorytmy wykonujemy trzymając żółtą ściankę u góry (nie w naszym kierunku, jak pokazują to obrazki poglądowe danej kombinacji poniżej)
Kombinacja: AUTO

R2 D' R U2 R' D R U2 R
Kombinacja: 2 AUTA

R U2 R' U' R U R' U' R U' R'
Kombinacja: ŻABA + AUTO

R U2' R2' U' R2 U' R2' U2 R
Kombinacja: ŻABA

l' U' L U R U' r' F
Kombinacja: W PRAWO

U2 R U R' U R U2 R' Uwaga! Powyższy algorytm znasz już z metody LBL
Kombinacja: W LEWO

R U2' R' U' R U' R' Uwaga! Powyższy algorytm znasz już z metody LBL
Kombinacja: 2 ŹLE PRZEKĄTNA

x' D R U R' D' R U' R'
I to już wszystkie kombinacje - żółta ścianka ułożona.
Mała uwaga: po kilkuset ułożeniach dojdziesz do wniosku, że najgorszym przypadkiem jest kiedy do żółtego krzyża musisz dojść stosując 2 algorytmy - czyli jeśli po skończonym F2L'u nie masz na żółtej ściance ani haczyka ani kreski. Przypadków takich jest 8 - warto w następnej kolejności ich się douczyć przyspieszając układanie. Ale to już jak będziesz dobrze i płynnie układał Fridrichem. Dodatkowe OLL'e "na kropkę" w tym dziale.
Etap 4 - PLL (permute last layer).
|
|